Terug naar het overzicht

Gewoon beginnen? - Blog Madaster

14 juni 2018

Ondernemerschap draait voor mij om het creëren van zoveel mogelijk positieve impact. Niet om minder uitstoten, minder produceren, minder vervuilen, maar om meer goede dingen doen. In een circulaire economie ontwerpen we uitsluitend nog intelligente producten en gebouwen die gemaakt zijn van grondstoffen die steeds worden teruggeven aan een technologische of biologische kringloop.

Ieder product of gebouw is in feite een stapeling van grondstoffen. Daarom kunnen productontwerpers en architecten een grote bijdrage leveren met mooie en slimme ontwerpen. Om te beginnen is daar kennis voor nodig. Neem de bekende chipsverpakking. Weinig mensen weten hoe schadelijk die zakken eigenlijk echt zijn. Ze zijn opgebouwd uit allemaal verschillende kostbare laagjes grondstoffen, multilayer, die je niet meer uit elkaar kunt halen. Na gebruik kun je er nog maar één ding mee doen: de verbrandingsoven in. Hoe komen we tot betere oplossingen? Pas als je de kennis hebt, kun je er iets aan doen. Je kunt met een opgeheven vingertje zeggen dat mensen die producten niet meer mogen kopen, maar dat werkt niet bepaald enthousiasmerend. Betrek mensen liever bij de oplossing.

De overgang naar een circulaire economie kun je zien als de verandering van een systeem. En dat gebeurt vooral van binnenuit. Dat is wat ondernemers – groot en klein – doen: ze zetten hun ondernemerschap, creativiteit en innovatiekracht in en werken aan nieuwe, circulaire businessmodellen. Ik zie bij bedrijven, zeker in Nederland, grote bereidheid om de omslag te maken. Bedrijven als DSM laten zien dat je jezelf opnieuw kunt uitvinden. Ook verwacht ik veel van disruptieve spelers – slimme en innovatieve ondernemers die het anders durven te doen.

Om Nederland in 2050 circulair te maken werd in januari voor vijf sectoren een transitieagenda gepresenteerd. Daarin is benoemd wat er nodig is om de kringlopen te sluiten en de omslag te versnellen. In de Transitieagenda Consumptiegoederen, waar ik voorzitter van ben, geven we een podium aan zogenaamde icoonprojecten. Dat zijn succesverhalen die nog niet altijd zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld een matrassen- en een meubelproducent die samenwerken om van oude matrassen prachtige nieuwe meubels te maken. Dit soort projecten bieden handelingsperspectief en stralen liefde voor het ambacht uit. Het zijn positieve boodschappen die laten zien waar we allemaal toe in staat zijn.

We hebben zowel wereldwijd als in Nederland prachtige doelen vastgelegd, maar met een krappe deadline. We moeten snelheid maken en in mijn ogen is het allereerst een kwestie van 'gewoon beginnen'. Zodra je je eerste succes boekt, krijg je anderen mee. Denk aan een rollende sneeuwbal. Mijn tip is: doe wat je hart raakt en wat jou een goed gevoel geeft. Oprecht enthousiasme werkt altijd aanstekelijk.

Dit blog verscheen op de website van Madaster.

Ik heb interesse in